


SitoWorkshop SZSDT 2018 - Aj lektor sa pri prednáške učí
Aj lektor sa pri prednáške učí
Slovenský zväz sieťotlačiarov a digitálnych tlačiarov zorganizoval už po siedmy krát pracovné stretnutie nazvané SitoWorkshop SZSDT 2018. Jedným z lektorov bol aj Jacek Stencel, majiteľ firmy Pasja z Poľska a medzinárodne uznávaný odborník. My sme túto príležitosť využili a položili mu niekoľko otázok.
Workshop sa konal už po 7. krát. Bol stále dostatok tém pre jeho prípravu?
Témy svojich príspevkov som samozrejme konzultoval s kolegami zo slovenského zväzu, konkrétne s Rudolfom Jančovičom a Ľudovítom Bartošom. Výber témy bol ťažký, ale nie pre nedostatok tém, ale pre to, že sme chceli, aby bol program zaujímavý a súčasne odborne zameraný. Príspevok má technický obsah a prednáša sa pred zdatným publikom. Chceli sme sa vyhnúť témam s komerčným obsahom a tak prišla myšlienka vrátiť sa k základným prvkom technológie, konkrétne zamyslieť sa nad vplyvom sitotlačovej šablóny na tlač.
Je to téma, o ktorej sú napísané celé knihy od renomovaných a uznávaných autorov, takže som sa musel veľmi dobre zamyslieť, o čom hovoriť. Rozdelil som si tému s ďalšími kolegami a teoretické pasáže sme popretkávali sériou praktických ukážok. Ako prvú tému som predniesol príspevok Šablóna ako základ kvalitnej sitotlače; najčastejšie chyby v praxi a možnosti ich odstránenia. V ďalšom príspevku som sa venoval kapilárnym filmom ako vyššiemu štandardu sitotlačovej šablóny a svoj blok som uzavrel zamyslením o výbere vhodnej tkaniny pre tlač špeciálnych efektov na papier.
Na SitoWorkshope SZSDT prednášate už druhý krát. Ako sa vám toto podujatie páči?
Musím veľmi pochváliť zvolené miesto konania. Priestory firmy KASI sú skvelé, lebo umožňujú veľmi pohodlne realizovať teoretické prednášky a vzápätí prejsť na praktické ukážky. Som veľmi rád, že ma organizátori na toto podujatie opäť pozvali, lebo aj mňa posúva odborne dopredu. Musel som sa veľmi dobre pripraviť, lebo publikum je odborne zdatné a účastníci prichádzajú do styku s tlačou každý deň. Je to úplne iné, ako keď hovoríte pred študentmi či začiatočníkmi. Páči sa mi priateľská atmosféra a komunitné vnímanie.
Kde vidíte miesto sitotlače na trhu v súčasných podmienkach polygrafického trhu?
Určite je veľa aplikácií v klasickej polygrafii, kde má táto technológia svoje nezastupiteľné miesto a dlho ho ešte mať bude. Veľkým trhom je aj potlač textilu. Stúpajúci záujem ale vidíme v technických a priemyselných aplikáciách.
Výrobcovia elektroniky či bielej techniky majú vo svoje linke zaradenú sitotlač, hoci sa za tlačiarenskú firmu nepovažujú. Potláčajú sa panely práčok, chladničiek, rádií a tak by sme mohli vymenovať obrovské množstvo výrobkov. Existuje veľa krokov v automobilovom priemysle, kde sa touto technológiou nanášajú lepidlá. Elektronika využíva tlač vodivými farbami, takže sa vytlačia celé obvody. Práve na takéto priemyselné aplikácie bude sitotlač využívaná stále viac.
Čo vás motivuje k lektorskej činnosti?
Nie som profesionálny rečník ani lektor, takže ak sa na vec pozriem racionálne, tak je to predovšetkým priateľstvo. Ak ma priatelia požiadajú, aby som sa podelil o svoje skúsenosti, spravím to rád. Možno sa to bude vo svete konkurencie zdať čudné, ale motivuje ma aj to, keď vidím, že moje myšlienky sa ujali aj u niekoho iného. Naozaj ma potešilo, keď som po roku navštívil na Slovensku prevádzku, kde sa inšpirovali mojimi nápadmi a dokázali ich uplatniť v praxi. Podobný príjemný zážitok som mal aj u kolegov v Indii.
Prečo by podľa vás mali ľudia na podobné podujatia chodiť?
Na rozdiel od prezentácií, kde sa účastník stretne predovšetkým s príspevkami ľudí z marketingu a obchodu, sú na týchto podujatiach zväzu predovšetkým ľudia z praxe. Je to o odovzdávaní cenných skúseností z praxe a o vzájomnom obohatení. Aj ja ako prednášajúci sa tu veľa naučím. Často dostanem prekvapivú otázku, nad ktorou sa musím veľmi hlboko zamyslieť a to sú práve okamihy, ktoré sú aj pre mňa prínosom.
František Kavecký
SIGN INVENT!ON
newsletter
Registrovaní a členovia SZSDT


FESPA
organizácia FESPA výstavy a akcie FESPA
Naši partneri
aj vaša reklama!